Koningin Máxima brengt werkbezoek aan praktijkschool Máximacollege
Hare Majesteit Koningin Máxima heeft donderdagochtend 9 juni een werkbezoek gebracht aan het Máximacollege in Ridderkerk. Tijdens het bezoek werd aandacht besteed aan het praktijkonderwijs op de school en de ervaringen van de leerlingen. Daarnaast werden de uitdagingen waar het praktijkonderwijs mee te maken heeft en de doorstroom van leerlingen naar arbeidsmarkt en vervolgonderwijs besproken.
Praktijkonderwijs is een reguliere vorm van voortgezet onderwijs voor jongeren tussen 12 en 18 jaar die gebaat zijn bij leren door praktijkervaring. Ongeveer 29.000 leerlingen volgen dit onderwijs op 175 scholen in Nederland. Het doel is leerlingen in maximaal zes jaar door kleinschalig en op maat gemaakt onderwijs in theorie- en praktijkvakken voor te bereiden op de maatschappij. Het onderwijs op deze pro-scholen is gebaseerd op de thema’s wonen, werken, burgerschap, leren en vrije tijd.
Het Máximacollege heeft als kernwaarden veiligheid, vertrouwen, verantwoordelijkheid. De school telt circa 165 leerlingen in het praktijkonderwijs en twintig leerlingen in de zogenaamde reboundvoorziening. De reboundvoorziening biedt leerlingen vanuit nabij gelegen scholen voor voortgezet onderwijs tijdelijke begeleiding, om als complex ervaren gedrag te verhelpen en schooluitval te voorkomen. De leerlingen in het praktijkonderwijs worden opgeleid aan de hand van de sectoren Zorg & Facilitair, Dier & Groen, Horeca, Detailhandel & Logistiek en Techniek. Binnen deze sectoren kunnen zij diverse branche-erkende certificaten behalen. Zij kunnen hierna doorstromen naar het mbo, de arbeidsmarkt of een begeleide vorm van werk. Vanaf schooljaar 2021-2022 krijgen leerlingen van het praktijkonderwijs een officieel diploma. De samenwerkende praktijkscholen in de arbeidsmarktregio Rotterdam-Rijnmond, waaronder het Máximacollege, bieden leerlingen reeds sinds schooljaar 2016-2017 een genormeerd diploma aan.
Koningin Máxima sprak met de directeur, coördinatoren, docenten en ouders over de vormgeving van het onderwijs op het Máximacollege, over de rol van de ouders en over actuele uitdagingen. Tijdens een rondleiding door de school werden de lessen in diverse praktijklokalen toegelicht. In het praktijklokaal met kapsalon en nagelstudio vertelden leerlingen over hun lessen uiterlijke verzorging en zelfzorg. In het restaurant van de school ging Koningin Máxima in gesprek met leerlingen, docenten en vaste gasten van het restaurant over de rol van de school in het leven van de leerlingen. Vervolgens was zij aanwezig bij een les van een tweedejaars klas over de kernwaarden en de onderwijsfilosofie van de school. Hier lichtte de docent de pedagogische methode Positive Behavior Support (PBS) toe. Daarna toonden bovenbouwleerlingen het portfolio dat zij samenstellen en dat ze nodig hebben voor het behalen van hun pro-diploma. Afsluitend sprak Koningin Máxima met verschillende wethouders en ketenpartners over hun samenwerking met het Máximacollege en over de doorstroom van de leerlingen naar de arbeidsmarkt en het vervolgonderwijs.
RVD, nr. 183