Koning brengt met staatssecretaris van Funderend Onderwijs en Emancipatie werkbezoek rond aanpak basisvaardigheden
Zijne Majesteit de Koning brengt donderdagochtend 21 november samen met staatssecretaris Mariëlle Paul van Funderend Onderwijs en Emancipatie een werkbezoek aan basisschool De Wereldweide in Woubrugge. Het werkbezoek staat in het teken van het verbeteren van met name lezen, schrijven en rekenen in het primair onderwijs. De Koning en de staatssecretaris gaan in gesprek met leerkrachten, leerlingen en bestuurders over het belang van deze basisvaardigheden, de subsidiemogelijkheden die gecreëerd worden en ook de uitdagingen waarmee scholen te maken hebben.
Goed kunnen lezen, schrijven en rekenen is essentieel voor kinderen om zich te ontwikkelen en om mee te kunnen doen in de maatschappij. Het verbeteren van deze basisvaardigheden staat daarom centraal in het Herstelplan kwaliteit funderend onderwijs dat de staatssecretaris samen met het onderwijsveld ontwikkelt. Daarnaast helpt het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) met het Masterplan basisvaardigheden leraren nu al duurzaam de vaardigheden van leerlingen te verbeteren op het gebied van lezen, schrijven en rekenen. Onderdeel van het Masterplan zijn maatregelen zoals de subsidie Verbetering basisvaardigheden voor scholen, inhoudelijke begeleiding door onderwijscoördinatoren van OCW, de ondersteuning van evidence-informed onderwijs en de uitwisseling van kennis en ervaringen. Hiermee zijn inmiddels meer dan 1,5 miljoen leerlingen bereikt. Ook basisschool De Wereldweide heeft recent een subsidie via het Masterplan ontvangen om meer aandacht te kunnen besteden aan de basisvaardigheden van leerlingen.
Koning Willem-Alexander en staatssecretaris Paul gaan tijdens het werkbezoek in gesprek met leerkrachten en andere betrokkenen van de school over het belang van goede basisvaardigheden, de vraag waarom deze basisschool een subsidie heeft aangevraagd en hun aanpak om het niveau van de leerlingen verder te verbeteren. Vervolgens brengen de Koning en de staatssecretaris een bezoek aan een reken- en een taalles van groep 7/8 en een schrijfles van groep 4, waarbij zij een toelichting krijgen op de concrete manier waarop aan die vaardigheden wordt gewerkt. Vervolgens spreken de Koning en de staatssecretaris in de schoolbibliotheek met hulpouders over het belang van leesvaardigheid en de functie van de schoolbibliotheek. Afsluitend gaan zij in gesprek met onder meer schooldirecteuren, schoolbestuurders en wetenschappers over dilemma’s en uitdagingen rondom de aanpak van basisvaardigheden.
De Koning legt regelmatig werkbezoeken af met een minister of staatssecretaris. Aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden laten de bewindspersonen de effecten van het beleid zien.
RVD, nr. 312