Luchtvaart

De Koning heeft grote interesse in de luchtvaart. In 1985 behaalde hij het brevet Privévlieger tweede klasse en in 1987 het vliegbewijs B-3. Gedurende zijn studententijd haalde hij zijn theoretisch B1/B2. Een en ander stelde hem in staat om enige tijd in Kenia als vrijwilliger te vliegen voor de medische hulporganisatie African Medical Research & Education Foundation (AMREF) en de Kenya Wildlife Service.

In 1989 behaalde Koning Willem-Alexander de aantekening op het beroepsbrevet die noodzakelijk is om een zwaar meermotorig vliegtuig te mogen vliegen. Ook beschikt hij over het groot militair vliegbrevet, dat hem in 1994 door Prins Bernhard werd uitgereikt. Sinds 2001 is hij in het bezit van het Airline Transport Pilot License (ATPL). Om zijn vlieguren bij te houden vliegt hij als gastvlieger bij KLM, wat een onbezoldigde functie is. Dit kon tot medio 2017 zowel op het Regeringsvliegtuig PH-KBX alsook op een Fokker 70 uit de reguliere vloot zijn.

De Koning heeft zich medio 2017 om laten scholen naar de B737 en dit brevet in juni 2017 behaald. Door het behalen van dit brevet kon hij zijn gastvliegerschap bij KLM voortzetten. Het besluit tot omscholen werd reeds genomen voordat de aanbestedingsprocedure voor de vervanging van het regeringsvliegtuig PH-KBX van start ging en stond hier los van.

Vergroot afbeelding
Beeld: ©KLM / Natascha Libbert
Koning Willem-Alexander - met gezagvoerder Maarten Putman - tijdens zijn laatste vlucht met de Fokker 70

Eind 2017 is KLM Cityhopper, uitvoerder van regeringsvluchten, gestopt met het vliegen met de Fokker 70 (FK70). In een brief aan de Kamer op 4 april 2017 maakte de minister van Infrastructuur en Milieu  bekend, dat het kabinet had gekozen voor een Boeing 737 Business Jet als nieuw regeringsvliegtuig. In 2019 werd het nieuwe regeringstoestel met de registratie PH-GOV in gebruik genomen. 

Het regeringsvliegtuig is van de regering en wordt hoofdzakelijk gebruikt door leden van het kabinet en hun delegaties.