Toespraak van Koningin Máxima tijdens de werkconferentie Méér Muziek in Mijn Klas op Paleis Noordeinde


Dames en heren,

Hartelijk welkom op Paleis Noordeinde! Fijn dat u meedoet aan deze werkconferentie. De titel van de conferentie is meteen ook het doel dat we samen willen bereiken: Méér Muziek in Mijn Klas.

Minister Wiersma en staatssecretaris Uslu, fantastisch dat u erbij bent! Dat onderstreept uw grote betrokkenheid.

Vandaag precies een jaar geleden, op 10 mei 2021, begon ik aan een bijzondere tour van twee dagen door Nederland. Op vijf verschillende plekken vierden we nieuwe en bestaande regionale MuziekAkkoorden met kinderen, leerkrachten, bestuurders en musici. Het was een fantastisch cadeau, een week voor mijn 50ste verjaardag.
We begonnen in Bourtange, in het noorden. Daarna gingen we door naar Radio Kootwijk. En de dag daarna waren we in Roermond, Soest en Lisse.

Ik herinner me de optredens van de kinderen. 
Die geweldige schoolband van basisschool De Rietzee uit Groningen. 
De bodypercussie van de kinderen in Radio Kootwijk. 
In Roermond speelde het Limburgs Jeugdorkest ‘All you need is love’. 
In Soest regende het tijdens het optreden van de Kindersymfonie. Ik zag de kinderen zitten, met hun viooltjes, en ze glommen. Niet van de regen, maar van puur plezier. Dat is wat muziek kan doen.

Ik herinner me ook het koor van PABO-studenten In Lisse. Ze zongen ‘Something inside so strong’. En ik dacht: wat een inspiratie voor hun toekomstige leerlingen!

Tijdens mijn tour ontmoette ik tientallen leerkrachten, schooldirecteuren, wethouders en musici die meedoen met Méér Muziek in de Klas. 
En ik heb goed naar hen geluisterd.

"Muziek vergroot het saamhorigheidsgevoel op school", zei er een.
"Muziek helpt het leervermogen van mijn leerlingen", zei een ander.
"Met muziek voor alle kinderen, werken we aan gelijke kansen", zei een derde.
En een vierde zei: "Met muziek op school maken we de samenleving een stukje mooier en harmonieuzer". 

Dit alles is ook mijn motivatie om me in te zetten voor structureel muziekonderwijs. Samen met u en met al die mensen overal in het land.

We zijn nu ruim zeven jaar bezig met het realiseren van onze droom: muziekonderwijs op school voor alle 1,4 miljoen leerlingen op de basisschool. En we hebben al een heel grote sprong gemaakt. 
In 66 regio’s in Nederland en de Cariben heeft men de handen ineen geslagen en is men enthousiast aan de slag gegaan met het realiseren van structureel muziekonderwijs. Met alle activiteiten samen bereiken we al twee derde van alle leerlingen. 

We zijn al heel ver! Heel veel dank aan iedereen die daaraan meegewerkt heeft! Ook aan alle sponsoren, ambassadeurs en kartrekkers. 

En wat net zo belangrijk is: we hebben alle PABO’s en conservatoria gemotiveerd om mee te doen. Zo raakt de nieuwe generatie leerkrachten vertrouwd met het geven van muzieklessen. 

Er zijn vandaag ook veel PABO-studenten en beginnende leerkrachten in ons midden. Goed dat u er bent. We kunnen niet zonder u!

Iedereen die in het onderwijs werkt heeft een moeilijke tijd achter de rug. Door Covid moest veel onderwijs online en het muziekleven kende allerlei beperkingen. 
Ik heb grote bewondering voor iedereen die daar het beste van gemaakt heeft. Op veel scholen ging de muziekles online gewoon dóór. Maar ideaal was het natuurlijk niet. 
Ik ben trots op wat u heeft bereikt, ondanks twee moeilijke jaren!

Nu Nederland weer 'open' is, kunnen we weer met volle kracht vooruit. Mede daarom organiseren we deze werkconferentie. We willen samen bereiken dat honderd procent van alle scholen gaat meedoen en ook blijft meedoen. 

Door muziek op school mogelijk te maken voor alle kinderen bereiken we ook de kinderen die van huis uit niet gestimuleerd worden om muziek te maken. Juist zij verdienen de kans hun creatieve talenten te ontplooien! Juist voor hen betekent dit heel veel voor hun zelfvertrouwen!

In deze werkconferentie gaat het niet alleen om motivatie en inspiratie, maar ook om heel praktische vragen.

Zoals: hoe zorgen we dat muziek ook echt verankerd wordt op school? 
Ik weet heel goed dat er veel gevraagd wordt van leerkrachten. Er zijn grote tekorten. De verwachtingen van leerlingen en ouders zijn hoog. De druk op u is groot. 

Dus is het belangrijk dat we het makkelijker voor u maken en heel concreet met u meedenken over de inpassing van muziekonderwijs. Wat betekent het voor het lesprogramma? En welke cross-overs zijn mogelijk met andere vakken, zoals taal?

Net zo belangrijk is: hoe helpen we de leerkrachten om ook echt vaardigheid te krijgen in muziekonderwijs. Niet iedereen is een Jeangu Macrooy, en dat hoeft ook niet. Maar ik weet zeker: met een beetje hulp kan iedereen een leuke muziekles geven.
Tijdens mijn tour door Nederland een jaar geleden ontmoette ik onder anderen Siebe, negen jaar oud. Hij deed me voor hoe je een ritme bouwt. 

Het begint klein. Als de basis staat, voeg je andere elementen toe. Het groeit en groeit. Steeds meer mensen gaan meedoen. Het wordt een grote ritmische beweging die je met elkaar deelt. En uiteindelijk doet iedereen mee.

Dat is wat we aan het doen zijn met Méér Muziek in de Klas. Ritme bouwen! Net zolang tot iedereen is aangesloten. Op alle basisscholen in het hele Koninkrijk. 

Fijn dat u meedoet! Heel veel succes en plezier vandaag!