Koningin Máxima bezoekt game-industrie
Hare Majesteit Koningin Máxima brengt dinsdagochtend 12 september een werkbezoek aan de game-industrie. Bij het bezoek staan de ontwikkelingen en de groei van de game-industrie in Nederland centraal. Het bezoek aan de Dutch Games Association vindt plaats bij studio Guerrilla in Amsterdam, waar Koningin Máxima een rondleiding krijgt en spreekt met vertegenwoordigers uit de game-industrie.
Koningin Máxima spreekt bij haar bezoek met medewerkers van Guerrilla over de groei van een start-up naar een grote game studio. De sector heeft veel talent aangetrokken uit het buitenland vanwege de snelle groei en krapte op de Nederlandse markt. De belangrijke rol die technologie speelt bij de ontwikkeling van games komt ook aan bod. Aan de hand van de game ‘Horizon Forbidden West’ wordt gesproken over weerspiegelingen in games van huidige sociale en ecologische uitdagingen. Ook de samenwerking met het Rijksmuseum komt aan bod.
Tijdens het gesprek met de makers van de game Hackshield staat centraal hoe deze game bijdraagt aan educatie van jongeren op het gebied van digitalisering en hoe zij zich kunnen wapenen in de digitale wereld.
Tenslotte spreekt Koningin Máxima met de Dutch Games Association over de Nederlandse game- industrie en de rol van games in de maatschappij. Daarbij komen ook de bijdragen van games aan creativiteit, vaardigheden en de economie aan bod en de rol van Nederland binnen de mondiale game-industrie. Ook is aandacht voor de schaduwkanten van gamen.
De Nederlandse game-industrie bestaat uit zo’n 630 bedrijven die samen ruim 4500 medewerkers hebben. Gamebedrijven in Nederland maken entertainment games en applied games die een sociale- en maatschappelijke rol en impact hebben. In de afgelopen drie jaar is er gemiddeld 18 procent omzetgroei per jaar geboekt. De helft van de Nederlanders, ruim 8,7 miljoen mensen, speelt games.
RVD, nr. 216